Малку е збунувачки за потрошувачите зошто на производот кој не содржи ниту јагоди ниту малини, не е погрешно да се стави слика од малини, ама е погрешно да се стави слика од јагоди. Сепак, добрата вест е што поради ваквите прописи, клиентите можат релативно лесно, без да ги прочитаат заднината и листата на состојките, да дознаат што има или што нема во производот.
Дали сум луд или ова не е јагода на сликата? – праша неодамна еден потрошувач на Редит и прикачи слика од амбалажа на шлаг-крем. На неа пишува „вкус на јагода“, а на сликата се прикажани три малини.
Веднаш се разви креативна дискусија меѓу корисниците со секакви објаснувања, почнувајќи од тоа дека компанијата не му платила доволно на графичарот, дека не е погрешна сликата туку овошјето во името и дека всушност станува збор за малини кои се чувствуваат како јагоди.
Меѓутоа, бидејќи не ми беше веројатно да станува збор за грешка, побарав други примери за пакувања на производи од Бонито, чиј шлаг стана предмет на дискусија, а потоа некои слични производи од други производители како Подравка или Др. Еткер.
Не беше потребно многу време за да се види дека тоа се повторува и кај нивните производи.
На пример, на пудингот на Др. Еткер со вкус на чоколадо има слика од неколку парчиња портокал, пудингот со вкус на ванила е украсен со слика од јагоди, а вкусот на малина е придружен со слика од боровинки.
Истото, секако, следи и со производите Долчела на Подравка – вкусот на малините е проследен со слики од боровинки и капини, а на пудингот од јагоди, исто како Бонито, Подравка ставила слика од боровинки.
Притоа, и Долчела и Бонито имаат на обвивката и мало оградување и пишува „предлог за сервирање“ или „сликата е симболична“, што значи дека разликата на името на овошјето од овошјето кое е на сликата е направено свесно.
Затоа, бевме заинтересирани зошто е тоа така и дали потрошувачите од овој дизајн на пакување можат навистина да прочитаат некои информации за производот за кои инаку би требало да ја разгледаат листата на состојки?
Од фирмата Младекс пак д.о.о. од БиХ, која е сопственик на брендот Бонито, со детално објаснување.
Тие потврдуваат дека во случајот со нивниот шлаг од јагода, не станува збор за грешка, туку за правилен дизајн во согласност со регулативите на ЕУ, Регулативата за информирање на потрошувачите за храната, како и прописите на Босна и Херцеговина.
„Регулативата на ЕУ наведува дека информациите за храната не смеат да бидат погрешни, а особено не смеат да укажуваат со изгледот, описот или илустрацијата на присуството на одредена храна или состојка што е инаку природно присутен или користен во таа храна, но е заменет со друга состојка. Поради оваа причина, на нашите производи нема слики од овошје доколку тие производи се зачинети само со ароми на одредено овошје, без содржина на овошје“, објаснуваат од Бонито.
Накратко, шлагот со вкус на јагода објавен на Reddit – а можете да го видите тоа од списокот на состојки – не содржи јагода туку само нејзината арома, па производителот не става слика од ова овошје на амбалажата бидејќи потрошувачите, во комбинација со зборовите, ова би можело погрешно да ги доведе до помисла дека навистина има јагоди внатре.
Сè уште не интересираше зошто ставаат слика од малини на амбалажата, кога и нив ги нема во производот, а од Бонито објаснува дека поради оваа причина на пакувањето пишува „сликата е симболична“, што на потрошувачот му дава информација дека производот како на сликата не се наоѓа во внатрешноста на пакувањето, туку дека тоа е всушност предлог за сервирање.
Така, името „вкус на јагода“ и сликата на јагода според европските регулативи може да ги доведе во заблуда потрошувачите доколку производот не го содржи ова овошје, но комбинацијата од „вкус на јагода“, слика од малина и дополнителното оградување дека „сликата е симболична“ јасно сугерираат дека во производот го нема ниту овошјето од името, ниту од сликата, така што работата е сигурна.
Бонито тоа го докажува со примерот на друг производ, шлаг-крем со „вкус на јагода“ на кој стои и слика од тоа овошје.
Оваа ставка се разликува од првата, напоменуваат, бидејќи е производ кој навистина содржи дехидрирани јагоди во прав и како таков може да има слика од тоа овошје.
Слично објаснуваат од компанијата Др. Еткер Хрватска.
„Доколку ставиме слика од стапчиња од ванила на пудинг со вкус на ванила, кој не содржи ванила ниту ја има на списокот на состојките, тоа ќе ги доведе во заблуда потрошувачите“, велат од Др. Еткер додавајќи дека сликите на производите се всушност предлози за послужување кои го информираат крајниот потрошувач како целосно да ужива во финалниот производ.
Дека се работи за прописи кои важат за храната на подрачјето на ЕУ, сведочат примерите на инстант пудинг кои др. Еткер го продава во Турција. Имено, достапните на интернет покажуваат дека инстант пудинзите со, на пример, вкус на ф’стаци или јагоди содржат и слики од овие намирници, иако нема траги од ниту една од нив.
„Бидејќи Турција не е членка на ЕУ, таа не подлежи на примена и толкување на регулативите на ЕУ. Се разбира, кога извезува производи во земја на ЕУ, таа мора строго да ги толкува прописите на Унијата“, велат во Др. Еткер.
Од Министерството за земјоделство на Хрватска објаснуваат дека субјектите кои работат со храна се одговорни податоците за храната кои се означуваат, се рекламираат и се презентираат, да бидат во согласност со одредбите пропишани со посебни прописи.
„Начинот на рекламирање на храната воопшто, како и употребениот сликовен приказ мора да биде таков за да не го доведе во заблуда крајниот потрошувач.
Понатаму, дозволено е поставување слика на состојки кои не се во самиот производ со назнаки дека станува збор за упатства за сервирање или слично, под услов да е јасно за каков приказ се работи за да не се доведе во заблуда потрошувачот за составот на храната. Обврската за означување на потрошувачите со составот на храната не е директно пропишана, но оваа обврска произлегува од одредбите кои ги пропишуваат практиките на чесно информирање.
Сè на сè, тоа е малку збунувачки, бидејќи како да им се објасни на потрошувачите зошто на производот од почетокот на текстот, кој не содржи ниту јагоди ниту малини, не е погрешно да се стави слика од малини, ама е погрешно да се стави слика од јагоди. Сепак, добрата вест е што поради ваквите прописи, клиентите можат релативно лесно, без да ги прочитаат заднината и листата на состојките, да дознаат што има или нема во производот.
Имено, онаму каде што сликата на храната и името се разликуваат, сугерира дека во производот ги нема тие додатоци, туку дека се работи за вештачки ароми, додека истакнувањето на сликата во комбинација со името треба да го потврди присуството на одредена состојка. Барем така налагаат европските регулативи, колку и да ни изгледаат апсурдни.
.
Текстот е од ТУКА.