Ако сте запознаени со психологијата зад создавањето привлечни пакувања, веројатно ќе ви биде полесно да изберете поквалитетни производи кои ќе бидат во согласност со вашите приоритети. Подолу се дадени неколку стратегии и трикови што ги користат производителите и продавниците за да го привлечат вашето внимание.
Сигурно ви се случило да отидете во продавница со план за тоа што ви треба, а да се вратите дома со повеќе работи од првично планираните. Сигурно сте станале „жртва“ на маркетингот во трговскиот центар и под негово влијание сте купиле нешто што воопшто не ви било потребно. Не грижете се, не сте единствените, тоа им се случува на сите.
Причината за ова лежи во децениските маркетиншки истражувања и следењето на навиките на клиентите, што довело до развој на различни стратегии што ги користат производителите и продавниците и со кои производите и пакувањата нè наведуваат да ги земеме од полицата и да ги ставиме во нашата кошница, без разлика дали ни требаат или не. Можеби малку претеруваме, но тоа е поентата. Маркетингот стана научна дисциплина која ги насочува нашите одлуки како клиенти при изборот на производи.
Да замислиме ситуација во која имаме два идентични производи спакувани во две различни пакувања, од кои едното изгледа неверојатно, а другото едноставно и невпечатливо. Кој производ мислите дека ќе се продаде повеќе, без разлика дали се работи за истиот производ? Маркетингот е присутен насекаде и за жал, понекогаш има премногу влијание врз нашите избори.
Нам како клиенти понекогаш може да ни биде тешко да направиме добар избор на производ кога во составот се кријат разни додадени шеќери под различни имиња, а декларациите на пакувањето се толку збунувачки и кажуваат сè освен што всушност има во производот. Поради оваа причина, важно е да се биде свесен за сè што е претставено на пакувањето, но и за сè што не е, или е скриено под друго име или етикета.
Ако сте запознаени со психологијата зад создавањето привлечни пакувања, веројатно ќе ви биде полесно да изберете поквалитетни производи кои ќе бидат во согласност со вашите приоритети. Подолу се дадени неколку стратегии и трикови што ги користат производителите и продавниците за да го привлечат вашето внимание.
Игра со бои
Науката зад изборот на одредено пакување има голема основа во човечката психологија, а бојата е таа која има едно од најголемите влијанија кога станува збор за избор на производ за купување. Поврзуваме одредени бои со работи од секојдневниот живот и маркетиншките експерти многу добро го користат ова за да не водат во нашиот избор. Ова е она со што најчесто поврзуваме одредена боја:
зелена – органско, природно, еколошко, вегетаријанско
кафеава – топло, природно, органско, често доаѓа во комбинација со зелената боја
сина – свежа, смирувачка, морска, често поврзана со водата и медитеранската исхрана
црвено – силно, суштинско, истакнато, често поврзано со продажба и попусти, го стимулира апетитот
жолта – поврзана со добро расположение, сончево, привлекува внимание
црно и златно – луксузно, пожелно
Тоновите на бои исто така играат улога, па понежните тонови ќе ги идентификуваме со нешто поздраво и поприродно, додека силните бои ќе изгледаат вештачки. Следниот пат кога ќе се најдете во продавница, одвојте миг и станете свесни како бојата на амбалажата влијае на вас и какви мисли предизвикува кај вас.
Она што дополнително го зголемува интересот на клиентите е фотографијата на предната страна на пакувањето. Прекрасни ливади, дрвја, трева и цвеќиња, животни или фарми се вообичаени мотиви кои можат да се најдат на пакувањата, а нивната цел е да не убедат дека производот што го купуваме доаѓа директно од изворот, односно дека претрпел минимална обработка додека не дојде во наши раце.
Положба на полиците
Речиси секоја продавница става различни производи од иста категорија во ист ред, така што ќе најдете слатки во заеднички ред, конзервирана храна во друг ред, а ова правило важи за сите други категории. Она што е интересно е начинот на кој производите се изложени на полиците. Некои поголеми брендови дури плаќаат нивниот производ да биде на подобро и поистакнато место во продавницата што е видливо за сите клиенти со цел да се обезбеди најголема можна продажба.
Еден од триковите што се користат при продажба на житарки за појадок е наменет за децата. Шарените пакувања со разни ликови и животни секогаш се поставуваат на ниво на детските очи, а најчесто прво ќе дојдете до оние производи кои се полни со шеќер, а дури кон крајот на линијата ќе наидете на поздрави производи од категорија на житни култури.
На овој начин се учи одреден модел на однесување во кој боите и одредени зборови ги поврзуваме со одредени чувства кои кај нас ги буди консумацијата на тој производ, а тоа ја зголемува веројатноста следниот пат да купиме производ чие пакување ќе поттикне такво чувство во нас. Обрнете внимание на ова кога ќе ја поминувате редот со слатки и со снегулки.
Игра со зборови
Покрај боите, маркетиншките експерти ги сакаат и игрите на зборови, особено на предната страна на пакувањето. Кога ќе видите слоган што одговара на вашите ставови, поголема е веројатноста да го купите тој производ и затоа се почесто можете да најдете многу вегански и еко производи, како и оние кои се без глутен, без лактоза, шеќер и сите други работи што одредени групи луѓе не смеат да ги консумираат.
Прашањето е колку всушност е производот како што го опишува етикетата на пакувањето. Иако натписите на предната страна на пакувањето можат да ви помогнат да изберете производ кој е близок до вашиот животен стил, не дозволувајте да ве измами, секогаш гледајте што има од другата страна, напишано со мали букви кои обично ги прескокнуваме.
Еден од најчестите примери што можете да ги најдете е кога на предната страна на производот пишува дека производот е богат со одредена здрава состојка, како што е омега-3 масни киселини. Сите сме свесни за важноста на овие масти и нема причина зошто овој производ да биде лош, нели?
Но, кога ќе ги погледнеме останатите информации на задната страна од пакувањето, ќе дознаеме дека и таа е „богата“ со транс масти или додадени шеќери, а вредноста на производот што ни беше одличен избор на почетокот нагло паѓа и одлучуваме дека можеби е подобро да го вратиме на полицата.
Покрај тоа што можат да влијаат на тоа дали купуваме одредени производи, етикетите на амбалажата влијаат и на тоа колку ќе консумираме одреден производ. Ако е богат со омега-3 масни киселини кои му се потребни на телото, ќе консумираме повеќе од тој производ отколку нешто слично што нема омега-3.
Големината и обликот на пакувањето
Производите кои се во високо и тесно пакување почесто се сметаа за поздрави и со помалку калории од оние чие пакување е кратко и широко, иако количината на производот е иста во двата примери. Не дозволувајте формата да ве измами, тоа е само уште една стратегија што ја користи маркетингот за да го привлече нашето внимание. Материјалот од кој е направена амбалажата е исто така еден од факторите што ќе го продадат производот.
Хартијата и картонската амбалажа се поатрактивни од пластиката бидејќи се направени од природен материјал и несвесно мислиме дека производот е подобар само затоа што е во хартиена амбалажа и поверојатно ќе избереме таков производ. Голема предност на ова е тоа што хартијата и картонот се материјали кои можеме да ги рециклираме, а со оглед на тоа што стануваме се повеќе свесни за загадувањето на животната средина и нашето влијание врз него, експертите за маркетинг го користат тоа и при креирањето на амбалажата.
Со оглед на тоа што сега сме запознаени со одредени стратегии и трикови кои ги користат продавниците, еве неколку совети како да купувате попаметно.
1 – запознајте се со термините
Дури и ако на пакувањето пишува дека е без шеќер, производот внатре не мора да биде без шеќер, едноставно не смее да содржи повеќе од 0,5 г шеќер на 100 г или 100 мл од производот. Законот ги дефинира рамките што треба да ги исполнува производот за да може да се истакне одреден натпис на амбалажата.
Некои од најчестите термини што можете да ги најдете на пакувањата се:
намалена енергетска вредност – значи дека 100 г цврста храна не содржи повеќе од 40 kcal, односно 100 мл течност содржи 20 kcal
без енергетска вредност – храната не смее да содржи повеќе од 4 kcal
со намалена содржина на масти – значи дека составот на храната не смее да содржи повеќе од 3 г маснотии на 100 г или 1,5 г масти на 100 мл
без маснотии – значи дека храната не е целосно без маснотии, но дека не смее да содржи повеќе од 0,5 г масти на 100 г или 100 мл
без шеќер – храната не смее да содржи повеќе од 0,5 г шеќер на 100 г или 100 мл
без додаден шеќер – храната не смее да содржи додадени едноставни шеќери или други засладувачи
богат со влакна – производот содржи најмалку 6 г влакна на 100 г или најмалку 3 г влакна на 100 kcal.
органски – за да може производот да биде означен како органски, тој мора да се произведува без употреба на пестициди, синтетички ѓубрива и други вештачки супстанции. Кога станува збор за месото, животните мора да се хранат со органска храна и не смеат да примаат додатоци во исхраната во форма на хормони и антибиотици
2 – проверете го нутритивниот состав
Веќе нагласивме дека предната страна на пакувањето не открива премногу за производот, па затоа нутритивниот состав на задната страна е нешто што ќе ви даде подобар преглед и реална слика за производот. Податоците кои секако се најважни се енергетската вредност, односно бројот на калории и количината на макронутриенти.
Ако барате производ кој е богат со протеини, информациите за количината на протеини по порција или на 100 г, кои обично се истакнуваат во табелите со факти за исхраната, ќе ви кажат дали производот е навистина она што ви треба или ќе мора да барате нешто друго во таа категорија.
3 – големина на порција
Во однос на нутритивниот состав на производот, големината на порцијата е уште една ставка на задната страна на пакувањето на која треба да се обрне внимание. Производителите често го наведуваат нутритивниот состав во делови кои се помали од оние што ние всушност ги консумираме.
Предвидената порција може да биде 1/4 од зделата и нутритивниот состав е нагласен за таа количина на производ, додека реалната количина што просечниот корисник всушност ја јаде е 1/2 од чинија. Тоа е трик да се нагласи дека една порција всушност има помалку калории и ни изгледа како прифатлив избор, додека во реалноста консумираме многу повеќе отколку што всушност мислиме.
Затоа, секогаш е подобра опција да се набљудува само нутритивниот состав утврден за 100 г од производот и соодветно да се одлучи дали да се купи нешто или не.
Откако ќе се навикнете да ги читате декларациите, изгледот на пакувањето нема да биде толку важен и нема да морате да си играте детектив за да ги пронајдете важните информации.